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Premio

Bienvenidos al Centro Patagónico de Documentación Teatral

Un lugar de encuentro, reflexión y análisis sobre las artes escénicas.

Mensaje del Día Mundial del Teatro 2020

Esta es la versión corta disponible en la web del Instituto Internacional del Teatro ITI:

El teatro como santuario

Al final de una representación de la obra de teatro de Ajoka sobre el poeta sufí Bulleh Shah, un anciano, acompañado por un niño, se acercó hasta el actor que había interpretado el papel del gran sufí: “Mi nieto no se encuentra bien, ¿podría bendecirlo?» dijo. El actor se sorprendió y contestó: «No soy Bulleh Shah, solo soy un actor que interpreta el papel». El anciano entonces contestó: «Hijo, no eres un actor, eres una reencarnación de Bulleh Shah, su Avatar».

De repente, se nos ocurrió un concepto completamente nuevo de teatro, donde el actor se convierte en la reencarnación del personaje que interpreta.

Explorar historias como la de Bulleh Shah, historias como esta existen en todas las culturas y pueden convertirse en un puente entre nosotros los creadores de teatro, una audiencia desconocida pero entusiasta. Mientras actuamos en el escenario, a veces nos dejamos llevar por nuestra filosofía del teatro, en nuestro papel como precursores del cambio social a veces dejamos atrás a gran parte de la comunidad. En nuestro compromiso con los desafíos del presente, nos privamos de las posibilidades de una experiencia espiritual profundamente conmovedora que el teatro puede proporcionar.

En el mundo de hoy, donde la intolerancia, el odio y la violencia están en aumento, nuestro planeta se está hundiendo cada vez más en una catástrofe climática, necesitamos reponer nuestra fuerza espiritual.

Necesitamos luchar contra la apatía, el letargo, el pesimismo, la avaricia y el desprecio por el mundo en que vivimos, por el planeta en el que vivimos. El teatro tiene un papel, un papel noble, debe dinamizar y hacer avanzar a la humanidad ayudarla a levantarse antes de que caiga en un abismo. El teatro puede convertir el escenario en un templo, el espacio de actuación, en algo sagrado.

En el sur de Asia, los artistas tocan con reverencia el piso del escenario antes de pisarlo, una antigua tradición en la que lo espiritual y lo cultural estaban entrelazados. Es hora de recuperar esa relación simbiótica entre el artista y el público, el pasado y el futuro.

Hacer teatro puede ser un acto sagrado y los actores pueden convertirse en los avatares de los roles que desempeñan. El teatro tiene el potencial transformador de convertir la escena en un santuario y ese santuario en un espacio de actuación.

Traducción: Yahaira Salazar, dramaturgo, Centro ITI Venezuela.

MENSAJE-DIA-INTERNACIONAL-TEATRO-SHAHID-NADEEM-

 

Theatre as a Shrine At the end of a performance of Ajoka Theatre’s (1) play on Sufi Poet Bulleh Shah (2), an old man, accompanied by a young boy, came to the actor playing the role of the great Sufi (3), “My grandson is unwell, would you please blow a blessing upon him.” The actor was taken aback and said, “I am not Bulleh Shah, I am just an actor playing this role.” The old man said, “Son, you are not an actor, you are a reincarnation of Bulleh Shah, his Avatar (4)”. Suddenly a whole new concept of theatre dawned upon us, where the actor becomes the reincarnation of the character, he/she is portraying.
Exploring stories such as that of Bulleh Shah, and there are so many in all cultures, can become a bridge between us, the theatre-makers and an unacquainted but enthusiastic audience. While performing on stage, we sometimes get carried away by our philosophy of theatre, our role as harbingers of social change and leave a large section of the masses behind. In our engagement with the challenges of the present, we deprive ourselves of the possibilities of a deeply moving spiritual experience that theatre can provide. In today’s world where bigotry, hate, and violence is on the rise, our planet is plunging deeper and deeper into a climatic catastrophe, we need to replenish our spiritual strength. We need to fight apathy, lethargy, pessimism, greed, and disregard for the world we live in, the planet we live on. Theatre has a role, a noble role, in energizing and mobilizing humanity to lift itself from its descent into the abyss. It can uplift the stage, the performance space, into something sacred.
In South Asia, the artists touch with reverence the floor of the stage before stepping onto it, an ancient tradition when the spiritual and the cultural were intertwined. It is time to regain that symbiotic relationship between the artist and the audience, the past and the future. Theatre-making can be a sacred act and the actors indeed can become the avatars of the roles they play. Theatre has the potential of becoming a shrine and the shrine a performance space. —— (1) Ajoka Theatre: Established in 1984.The word Ajoka means “Contemporary” in Punjabi. Its repertoire includes plays on themes such as religious tolerance, peace, gender violence, human rights. (2) Sufism: The Islamic mystical tradition, Sufi poetry, mostly rendered in music, expresses mystical union through the metaphors of profane love. /3) Bulleh Shah (16801757): An influential Punjabi Sufi poet, who wrote about complex philosophical topics in simple language, a strong critic of religious orthodoxy accused of heresy and denied burial in the city graveyard. Popular across religious divide. (4) Avatar: Reincarnation or manifestation on Earth of a divine teacher according to Hindu culture.

* This text is an extract of the longer version of the Message of World Theatre Day 2020, available in English, French and other languages on: www.world-theatre-day.org